Klantervaring optimaliseren met de juiste technologie
Een uitstekende klantervaring (customer experience) aanbieden staat bekend als een van de grootste uitdagingen voor organisaties. Vanaf de eerste interactie tot het laatste contact is het van groot belang dat technologie en persoonlijk contact in balans zijn en de klantervaring daarmee te optimaliseren. Maar hoe kunt u als organisatie ervoor zorgen dat technologie en medewerkers (op commercieel gebied) in balans zijn? Hieronder staan vijf tips die uw organisatie kunnen helpen om de balans tussen technologie en menselijke interacties te optimaliseren en daarmee de klantervaring te verbeteren.
De balans tussen technologie en menselijke interactie op commercieel gebied
De juiste balans vinden tussen technologie en menselijke interactie zal met de toenemende technologie en de stormachtige opkomst van AI alleen maar uitdagender worden om de ervaring van de klant te optimaliseren.
Technologie kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat processen worden geautomatiseerd, zoals automatische reacties en het versturen van meldingen, het aanbieden van de juiste informatie aan de doelgroep op het juiste moment middels diverse kanalen of het genereren van relevante informatie (data) voor de juiste persoon op het juiste moment. Indien de technologie binnen een bedrijf in de juiste balans is met de medewerkers, kan hierdoor een fantastische samenwerking met dito resultaat ontstaan.
Het zorgt namelijk voor dat medewerkers niet alleen meer tijd hebben om de juiste service te kunnen verlenen, maar ook hebben ze alle kennis in huis om dit contact op een juiste manier te kunnen voeren en zo tot het beste resultaat te komen. Maar hoe zorgt u er nu voor dat technologie en menselijke interactie in balans zijn?
Vijf manieren om de balans tussen technologie en menselijke interacties te optimaliseren
U kunt de balans tussen technologie en menselijke interacties binnen uw commerciële afdeling op verschillende specifieke manieren optimaliseren:
Bepaal de belangrijkste doelen voor uw commerciële team. Wilt u bijvoorbeeld het aantal deals dat wordt gesloten verhogen, de klanttevredenheid verbeteren of beide? Afhankelijk van de doelen kan technologie worden gebruikt om de efficiëntie van het verkoopproces te verbeteren en menselijke interacties kunnen worden ingezet om een persoonlijke relatie met klanten op te bouwen en hun vertrouwen te winnen.
Kies de juiste technologie die past bij de behoeften van uw team en de doelen die u wilt bereiken. Dit kan variëren van CRM-systemen tot geautomatiseerde verkoopfunnels, en zelfs AI-aangedreven oplossingen die uw commerciële team ondersteunen bij het identificeren van potentiële leads en hen helpen bij het vinden van de juiste benadering.
Geef uw commerciële team training over hoe ze de technologie kunnen gebruiken en wanneer ze moeten kiezen voor een persoonlijke interactie. Hierbij kunt u denken aan training over de juiste manier om e-mails te schrijven of hoe een CRM-systeem binnen welke functie op de juiste manier ingezet dient te worden. Het is belangrijk om werknemers te laten weten wanneer ze welke technologie kunnen gebruiken om hun werk beter te doen.
Geef klanten de mogelijkheid om te kiezen tussen verschillende manieren om in contact te komen met het commerciële team. Dit kan variëren van (geautomatiseerde) mailings tot persoonlijke interacties via telefoon of e-mail. Het is belangrijk om klanten een keuze te bieden zodat ze kunnen kiezen wat voor hen het beste werkt. Voor meer informatie hierover kunt u ook onze blog over omnichannel marketing raadplegen
Evalueer continu hoe de commerciële technologie en menselijke interacties bijdragen aan het bereiken van de doelen van uw team en de tevredenheid van uw klanten. Analyseer bijvoorbeeld hoeveel deals worden gesloten via geautomatiseerde verkoop funnels versus via persoonlijke interacties. Pas de strategie aan op basis van deze feedback om de beste balans tussen technologie en menselijke interactie te behouden.
En nu?
Door het volgen van deze stappen kan uw commerciële team de juiste balans vinden tussen technologie en menselijke interactie om hun doelen te bereiken en klanten tevreden te stellen.
Heeft u hulp nodig bij het vinden van de juiste tools of kennis om uw commerciële afdeling te kunnen ondersteunen voor succes? Neem dan vrijblijvend contact op of schrijf uzelf in voor een strategie- en inspiratiesessie op onze website.