De verandering van marketing en sales in het digitale tijdperk

Wat MKB-bedrijven moeten weten

We zien het veel: toenemende complexiteit in salestrajecten, en wat hier vooral in opvalt is de enorme verandering in de samenwerking en relatie tussen marketing- en salesafdelingen. Deze verandering wordt aangestuwd door de snelle ontwikkelingen op digitaal gebied en de houding van de doelgroep.  

Nu er meer informatie online beschikbaar is gaat de inkopende partij veel meer zelf op onderzoek uit, voordat ze in contact komen met de salesvertegenwoordiger van de verkopende partij: actie, reactie. Gevolg is dat de rolverdeling tussen marketing en sales is veranderd.

Waarbij vroeger marketing enkel voor naamsbekendheid en activatie was ingericht en sales voor het faciliteren van de transactie en het maken van de juiste keuzes, is marketing nu betrokken tot aan het einde van het evaluatieproces, en vaak zelfs daarna nog!

Hoe kan je hier als MKB’er nu het best mee omgaan?

Blijf kritisch op uw kanalen

Implementeer een strategie gericht op relatiemanagement

Omarm digitale marketing als faciliterend aan sales

De evoluerende rol van marketing in 2023

Er zit dus veel meer verantwoordelijkheid bij marketing als voorheen naar aanleiding van de veranderende behoefte van de doelgroep. Is dit nieuw anno 2023? Nee, dit proces is al jaren aan de gang. Diverse grote bedrijven hebben zich hier al lang en breed op voorbereid. Ze hebben een professionele corporate website ingezet, inclusief een eigen klantenportaal, (B2B-) webshop en vrolijk geïntegreerde chatbot. Deze chatbot spreken we nog steeds iets minder graag dan degene die voorheen ons aanspreekpunt was op het gebied van service. En dan hebben we het nog niet gehad over de campagnes die met de dag meer gepersonaliseerd worden. Het commercieel speelveld is veranderd en blijft veranderen, want blijven innoveren en doorontwikkelen is wat dit digitale tijdperk vraagt van organisaties, nu veranderingen nog sneller worden doorgevoerd. Maar hoe staat het MKB hier eigenlijk voor?

Wat is de huidige status binnen het MKB?

Het is geen verrassing dat MKB-bedrijven minder budget beschikbaar hebben voor het innoveren en optimaliseren van hun commerciële activiteiten. In sommige gevallen verschuilen deze bedrijven zich, soms terecht, achter het feit dat hun sector anders werkt. Ook kan het zijn dat ze momenteel bijna geen extra werk kunnen aannemen en de noodzaak er niet zo van inzien om eens anders naar hun digitale zichtbaarheid en vindbaarheid te kijken. Bij MADE Digital zien we hier echter kansen in plaats van uitdagingen. Waar een volledig geoptimaliseerde website die multi-functioneel ingezet kan worden vroeger ellenlange kostenslurpende ontwikkelingstrajecten vergde, heeft de technologie het veel eenvoudiger gemaakt om dezelfde waarde in rap tempo op te leveren op een veel kostenefficiëntere wijze. Goed voor de planning en voor de portemonnee.

Dan het argument dat organisaties momenteel bijna geen extra werk kunnen aannemen en de noodzaak er niet zo van inzien om verandering aan te brengen in de ervaring die ze op digitaal gebied aanbieden als de zichtbaarheid en vindbaarheid. Deze bedrijven mogen ons bij MADE Digital echt direct opbellen, want voorkomen is beter dan genezen, zoals ze wel eens zeggen. Deze bedrijven hebben nu de tijd om na te denken over hoe ze de doelgroep in de toekomst zo goed mogelijk van dienst kunnen zijn en hoe de digitale mogelijkheden hiervoor zo goed mogelijk in kunnen zetten voor een duurzame toekomst, omdat stilstaan in deze tijd echt gepaard gaat met achteruitgang. Veel tekst en meningen, maar wat kunnen MKB’ers nu pragmatisch doen met deze informatie?

Wat kunnen MKB-bedrijven doen om de veranderingen op het gebied van marketing en sales te omarmen?

Blijf kritisch op uw kanalen:
Blijf kritisch als het gaat om de website, webshop, klantportaal of overige kanalen waarin u communiceert met uw doelgroep. Een website wilt u bijvoorbeeld blijven doorontwikkelen op basis van de veranderingen binnen uw organisatie, behoeften vanuit de doelgroep of trends binnen de markt, enkel en alleen met één centrale doelstelling de relatie en ervaring van de klant blijven verbeteren.

Implementeer een strategie gericht op relatiemanagement:
Zorg ervoor dat u een effectieve relatiemanagementstrategie implementeert om de interactie met klanten en prospects te verbeteren. Dit kan helpen om de betrokkenheid van marketing bij het gehele verkoopproces te versterken en de klantloyaliteit te vergroten.

Omarm digitale marketing als faciliterend aan sales:
Zorg voor een nauwe samenwerking tussen de marketing- en salesteams, waarbij digitale marketing fungeert als een ondersteunend middel voor sales. Dit kan helpen bij het identificeren van leads, het voeden van potentiële klanten en het verbeteren van de algehele verkoopprestaties.

En nu?

Bij MADE Digital staan wij klaar voor uw MKB-organisatie op een laagdrempelige en efficiënte manier. Wij zijn uw partner op het gebied van digitale marketing. Zet uw organisatie klaar voor de (digitale) toekomst als het gaat om commercie en neem contact op of vraag vrijblijvend een inspiratiesessie aan.

MADE Digital - diensten - contact - Marvin

Marvin van der Made

Strategie en Advertising
[email protected]
+31 6 3401 4860

Schrijf uzelf hier in voor onze nieuwsbrief!

Download hier ons Jaarblad 2023!

Laat hier uw gegevens achter en ontvang ons eindejaarsblad in uw mailbox!

MADE Digital - jaarboek - 2023

Word partner van MADE Digital en ontvang een volledige opnamedag en editing helemaal gratis!