Constant de gebruikerservaring centraal stellen op uw website
Begin klein en blijf optimaliseren met het einddoel in gedachten.
We zien het heel vaak gebeuren: MKB-bedrijven met een website die meer dan 10 jaar strak en modern was, maar momenteel flink verouderd is en de huidige situatie en doelstellingen van het bedrijf niet meer op een representatieve wijze weergeeft. Denk hierbij aan een dienstverlening of producten die niet meer overeenkomen met het heden, nieuwsberichten die voor het laatst zijn gepubliceerd voor de eerste coronagolf of een positionering die helemaal niet meer aansluit op de huidige vraag in de markt.
Constant de gebruikerservaring centraal stellen op uw website
Begin klein en blijf optimaliseren met het einddoel in gedachten.
We zien het heel vaak gebeuren: MKB-bedrijven met een website die meer dan 10 jaar strak en modern was, maar momenteel flink verouderd is en de huidige situatie en doelstellingen van het bedrijf niet meer op een representatieve wijze weergeeft. Denk hierbij aan een dienstverlening of producten die niet meer overeenkomen met het heden, nieuwsberichten die voor het laatst zijn gepubliceerd voor de eerste coronagolf of een positionering die helemaal niet meer aansluit op de huidige vraag in de markt.
Een verouderd visitekaartje als website?
Een website inzetten als marketing-, sales- en servicetool?
Tegenwoordig is de norm toch al snel dat u als bedrijf uw website inzet voor drie diverse zaken:
Marketing
Organisaties zetten natuurlijk hun eigen website in als marketingtool, om hun markt te beïnvloeden met hun verhaal, maar ook om via zoekmachines en andere kanalen nieuwe klanten te benaderen. Een plek waar alle marketinginspanningen digitaal samenkomen.
Sales
Uiteraard is het mogelijk om het grootste, zo niet het gehele salesproces online af te leggen, van het aanvragen van een offerte, het afspreken van een vrijblijvend adviesgesprek tot serieuze transacties, het kan en moet eigenlijk tegenwoordig allemaal om mee te gaan met de tijd en de behoeften van de doelgroep.
Service
Bedrijven zetten hun website tegenwoordig misschien nog wel het vaakst in voor het verlenen van service, dit is enerzijds om het aantal telefoontjes te reduceren, maar anderzijds ook om de relatie met de doelgroep sterk te houden en vertrouwen op te bouwen, zodat u uzelf echt kan positioneren als dé go-to partner binnen uw vakgebied of productaanbod.
Maar hoe gaat u hiermee aan de slag?
Bepaal de koers van de organisatie en denk goed na waar u uiteindelijk heen wilt en zet hier kleine stappen naartoe. ‘Begin with the end in mind’ is een bekende term in de IT-wereld en minstens zo relevant als het gaat om het opbouwen van een website. Begin met een representatieve basis en bouw hierop voort richting uw doelstellingen.
Zet de doelgroep centraal. Het woord ‘doelgroep’ wordt terecht vaak genoemd in dit artikel en dat is uiteraard niet meer dan terecht; uw doelgroep bepaalt deels het succes van uw organisatie, dus denk bij alle informatie en functionaliteiten goed na over hoe u het voor hem of haar makkelijker kunt maken en een betere ervaring kunt bieden op de site.
Zoek een partner die u helpt en hierin ontzorgt om telkens maar weer de volgende stap te zetten. Bepaal goed of de samenwerkingspartner waar u mee aan de slag gaat past bij de ambitie van uw organisatie. Belangrijke aspecten zijn dat ze creatief kunnen meedenken en uw organisatie kunnen inspireren, maar ook voor de juiste executie kunnen zorgen en de mentaliteit hebben om door te blijven bouwen aan het succes, aangezien het immers een kwestie van samenwerken is!
Bij MADE Digital is het onze doelstelling om één website op te leveren die telkens maar weer wordt doorontwikkeld, zodat het over 10 jaar nog steeds voelt als een website die gisteren voor het eerst is gelanceerd. Als partner van ambitieuze organisaties staan we aan uw zijde om u te inspireren over de nieuwste mogelijkheden en u te ontzorgen in de uitvoering.
Een aantal korte tips om hier direct mee aan de slag te gaan
- Blijf altijd nieuwe content op de website plaatsen waar uw doelgroep behoefte aan heeft of relevant is op dat moment. Speel hierin vooral in op trends en ontwikkelingen, nieuwe uitdagingen of behoeften binnen de markt.
- Blijf nieuwe tools en functionaliteiten toevoegen die het voor de bezoeker eenvoudiger maken, denk hierbij bijvoorbeeld aan slimme calculatoren zodat men alvast een mooie indicatie ontvangt van waar ze naar op zoek zijn, of slimmere manieren om snel in contact te komen of te navigeren op de website. De technologie verandert in rap tempo, dus dat betekent ook dat er met het moment nieuwe kansen langskomen.
- Houd referenties en nieuwe projecten up-to-date zodat men herkent wat ze van jullie kunnen verwachten. Visualiseer een roadmap van functionaliteiten die nu relevant zijn en welke u over een aantal jaar verwacht op de website te willen plaatsen.
- Zorg ervoor dat uw website zich aanpast aan verschillende apparaten, zoals smartphones en tablets, omdat het gebruik van deze apparaten om websites te bezoeken blijft toenemen. Een responsief ontwerp is cruciaal om de gebruikerservaring te verbeteren en ervoor te zorgen dat uw website goed functioneert, ongeacht het apparaat dat wordt gebruikt.
En nu?
Het is essentieel om periodiek stil te staan bij nieuwe manieren om uw doelgroep beter (en digitaler) van dienst te zijn. Een website is nooit af; het doorontwikkelen ervan met nieuwe technologieën en innovatieve benaderingen zal niet alleen de resultaten verbeteren, maar ook service en processen vereenvoudigen. Durf als mkb-bedrijf meer uit uw website te halen en blijf voorop lopen in de digitale wereld.
Marvin van der Made
Strategie en Advertising
[email protected]
+31 6 3401 4860