





Een stukje geschiedenis
Op 20 september 1979 richtten de broers Dirk, Anton en Otto van Delft het aannemingsbedrijf Gebr. Van Delft op, gespecialiseerd in grond-, weg- en waterbouw.
In de jaren negentig droegen de oprichters de leiding over aan de volgende generatie, en groeide het bedrijf uit tot een landelijk opererende aannemer met een sterke focus op infrastructuurprojecten.
In 1994 leidde de nauwe samenwerking met Meenks Hoveniers tot de oprichting van hoveniersbedrijf Ecoplan. In 2013 volgde de uitbreiding met Niessink Service, actief in loodgieterij en installatietechniek. In 2019 werd Vugtdak toegevoegd, gespecialiseerd in dakisolatie en bitumineuze dakbedekking, en iets meer dan een jaar geleden werd Pro-Rec lid van de VDI Groep, zij zijn gericht op beveiliging en elektrotechnische installaties.
Hoewel de bedrijven onafhankelijk opereren, bundelen ze waar mogelijk hun krachten om opdrachtgevers een zo compleet mogelijke dienstverlening te bieden.
Maar hoe breng je dit effectief naar buiten?
Het begint met een gezamenlijke naam
Het verzinnen van een gezamenlijke naam om als groep naar buiten te communiceren is zonder gepaste strategie vrij complex. Gelukkig kennen we de organisatie en bedrijven vanuit lopende samenwerkingen al goed en zijn we goed bekend met de visie, waarden en positionering van de organisatie. Vanuit deze basis hebben wij een matrix opgesteld van cruciale aspecten waar een mogelijke nieuwe benaming aan moet voldoen, een gezamenlijke naam voor de groep moet:
- Neutraal en niet te specifiek:
Kies een naam die niet te specifiek is en ruimte laat voor diversificatie. Vermijd te specifieke termen die beperkt zijn tot een bepaald vakgebied of type dienst, tenzij je zeker weet dat dit de enige focus zal zijn. - Tijdloos:
Probeer een naam te bedenken die niet te trendgevoelig is en over een aantal jaren nog steeds relevant en aantrekkelijk zal zijn. - Schaalbaar:
Denk aan een naam die gemakkelijk kan worden uitgebreid naar nieuwe dochterbedrijven, zonder dat dit de samenhang van het merk schaadt. - Eenvoudig en herkenbaar:
Kies een naam die gemakkelijk te onthouden en uit te spreken is. Een duidelijke en herkenbare naam vergemakkelijkt de branding en het opbouwen van een positieve reputatie.
En zo ontstond de naam VDI Groep, wat staat voor Vertrouwd, Duurzaam & Innovatief. Deze benaming weerspiegelt niet alleen de waarden van de organisatie, maar voldoet ook aan de eisen die we aan een gezamenlijke naam hebben gesteld.
Vertrouwd
Duurzaam
Innovatief
Ondanks de beperkingen die wet- en regelgeving soms opleggen, blijft de VDI Groep zoeken naar slimme, inventieve oplossingen. Met hun uitgebreide kennis en ervaring weten ze projecten niet alleen beter en efficiënter te maken, maar ook milieuvriendelijker en economisch voordeliger. Innovatie staat dan ook centraal in hun aanpak.

De uitingen
Voor de VDI Groep was het vanzelfsprekend dat er een logo moest komen een gezamenlijk logo dat zowel op websites, in digitale communicatie, e-mailhandtekeningen als bij sponsoring kan worden ingezet. De keuze viel op een neutrale kleur, met een beeldmerk dat in lijn is met de logo’s van de andere bedrijven binnen de groep, maar dan iets speelser en uitgebreider. Dit zorgt voor herkenning, zonder het serieuze en professionele karakter van de groep uit het oog te verliezen. Hieronder is het iteratieve proces van de ontwikkeling van het logo te zien, inclusief de eerste twee schetsen en het uiteindelijke resultaat.




De uitingen




Een volledig nieuwe website voor de VDI Groep



Wist je dat...


Marvin van der Made
Marketeer en oprichter MADE Digital
Kom in contact!
- +31 6 34014860
- info@madedigital.nl
- Westblaak 90, 3012KM Rotterdam
