Het belang van een rebranding voor uw MKB-bedrijf
Een stap zetten naar vernieuwing en duurzame groei
Uw organisatie en markt is constant in beweging, daarom is het van essentieel om voor uw MKB bedrijf het merkimago up-to-date en relevant te houden. Een krachtige stap die een bedrijf kan nemen om dit te bereiken, is door middel van rebranding. Maar wat is een rebranding en hoe kan uw organisatie hiermee aan de slag gaan? In deze blog vertellen we u over het effect van een rebranding, wanneer u een rebranding moet overwegen en hoe MADE u kunt helpen.
Het belang van een rebranding voor uw MKB-bedrijf
Een stap zetten naar vernieuwing en duurzame groei
Uw organisatie en markt is constant in beweging, daarom is het van essentieel om voor uw MKB bedrijf het merkimago up-to-date en relevant te houden. Een krachtige stap die een bedrijf kan nemen om dit te bereiken, is door middel van rebranding. Maar wat is een rebranding en hoe kan uw organisatie hiermee aan de slag gaan? In deze blog vertellen we u over het effect van een rebranding, wanneer u een rebranding moet overwegen en hoe MADE u kunt helpen.
Het effect van een rebranding
Een rebranding biedt een kans voor MKB-bedrijven om hun merkimago te vernieuwen en te verbeteren. Bij rebranding herdefiniëren bedrijven vaak niet alleen hun visuele identiteit, maar ook hun merkwaarden en -beloften, om beter aan te sluiten bij de veranderende marktomstandigheden en de behoeften van uw doelgroep. Kort gezegd is branding de strategische aanpak waarmee een bedrijf zijn identiteit definieert en communiceert naar de buitenwereld. Rebranding is het proces van het aanpassen of vernieuwen van deze identiteit om beter te passen bij de veranderende zakelijke omgeving of veranderende doelgroepsvoorkeuren. Een vernieuwde visuele identiteit, inclusief een bijgewerkt logo, kleurenschema en typografie, kan het merk een moderner en professioneler imago geven. Daarnaast kan een herziening van de merkboodschap en communicatiestrategieën helpen om de waarden en beloften van het merk duidelijker te communiceren aan de doelgroep. Dit kan leiden tot een grotere merkloyaliteit en klantbetrokkenheid, omdat consumenten zich meer verbonden voelen met het vernieuwde merk.
Een verouderde identiteit
Wij zien dat nog steeds veel mkb-bedrijven een verouderde website, naam of slogan hebben die niet langer past bij de identiteit van het bedrijf en de moderne tijd, om nog maar te zwijgen van het kleurgebruik en andere visuele elementen. Zo valt ons bijvoorbeeld op dat op verschillende pagina’s verschillende lettertypes worden gebruikt of dat bedrijven maar één versie van een logo hanteren op hun kanalen. Met een rebranding passen wij niet alleen het logo en kleuren aan, maar vertalen we ook de merkwaarden naar alle communicatie-uitingen, waaronder websites, e-mail en social media.
Wanneer moet u een rebranding overwegen?
Een van de belangrijkste redenen om rebranding te overwegen is wanneer het merk niet langer herkenbaar genoeg is voor uw doelgroep. Dit kan het gevolg zijn van veranderingen in de markt, zoals nieuwe trends, technologische ontwikkelingen, of veranderingen in de behoeften en voorkeuren van de doelgroep. Als het merk niet meer aansluit bij de verwachtingen van de doelgroep of als het achterhaald lijkt in vergelijking met concurrenten, kan dit leiden tot een afname van de merkherkenning en klantbetrokkenheid.
Kijkend naar de toekomst is het essentieel om rebranding te overwegen als u verwacht te groeien, bijvoorbeeld in uw bedrijfsgrootte, of als u nieuwe producten of diensten gaat aanbieden. Door proactief te anticiperen op deze ontwikkelingen, kunt u uw merk voorbereiden op groei en succes in de toekomst. Dit kan onder meer het moderniseren van uw visuele identiteit en het versterken van uw positionering omvatten, zodat u relevant blijft in een snel veranderende wereld. Door vooruit te kijken en strategische beslissingen te nemen, kunt u uw merk positioneren voor succes op de lange termijn.
Een goed voorbeeld is Knook Connect, voorheen Knook Infra. Met het oog op de toekomst hebben we een naamsverandering doorgevoerd die beter aansluit bij de dienstverlening die zij bieden. De nieuwe naam, Knook Connect, weerspiegelt de identiteit van het bedrijf. Het bedrijf heeft zich de afgelopen jaren verder ontwikkeld in haar dienstverlening, wat heeft geleid tot een verandering in de positionering. Zo wil het bedrijf zich breder in de markt positioneren door Connectiviteit aan te bieden, waarbij de naam ‘Infra’ verwarring kan veroorzaken vanwege de associatie met enkel graafwerkzaamheden. Daarbij hebben we de volledige website en uitingen aangepast om de identiteit scherper te profileren. Zo sluit de boodschap nauw aan bij zowel bestaande klanten als potentiële nieuwe werknemers.
Hoe helpt MADE u bij uw rebranding?
Een succesvolle rebranding vereist een grondige planning en uitvoering. Dit omvat onderzoek naar de markt en de doelgroep, het ontwikkelen van een nieuwe visuele identiteit, het herformuleren van de missie en waarden, en het zorgvuldig plannen van de communicatiestrategie.
MADE ondersteunt u bij elke stap van dit proces door onze expertise op het gebied van marketingstrategieën en branding. We beginnen al in het oriëntatieproces waarin we met u nadenken hoe we uw bedrijf gaan positioneren, waar u in de toekomst naartoe wil en welke duurzame identiteit we gaan aannemen. Door middel van een diepgaande marktanalyse kan MADE u helpen om uw concurrentievoordeel te begrijpen en unieke kansen te identificeren voor een succesvolle rebranding.
Daarnaast bieden wij creatieve oplossingen voor het ontwikkelen van een nieuwe visuele identiteit die de essentie van het merk weerspiegelt en tegelijkertijd aantrekkelijk is voor de doelgroep. Met onze begeleiding kunt u een doordachte en effectieve rebranding te ontwikkelen die uw merk positioneert voor groei en succes op lange termijn.
Checklist voor een rebranding
Wanneer is het tijd om een rebranding te overwegen?
- Uw dienstverlening komt niet meer overeen met uw huidige positionering en uitingen
- Uw naam en slogan sluiten niet meer aan bij uw positionering binnen de markt
- Uw naam biedt onvoldoende raakvlakken met uw ambitie naar de toekomst
- Uw organisatie is onvoldoende zichtbaar voor uw doelgroep, of het nu klanten of medewerkers zijn
- U gaat fuseren met een andere organisatie of uitbreiden in diensten/ producten
- Of, het allerslechtste geval, u krijgt geen energie meer van de huidige uitingen en positionering van uw organisatie...
Rebranding voor onze klanten
Maaskant meubel- en interieurbouw case
Maaskant meubel- en interieurbouw is al meer dan 30 jaar actief in het leveren van authentieke luxe meubelen. Ontdek hier onze samenwerking!
Meteenwerken case
Meteenwerken biedt iedereen die interesse heeft in het toekomstbestendig maken van onze woningen, werkruimte en leefomgeving. Ontdek hier onze samenwerking!
En nu?
Het is essentieel om periodiek stil te staan bij nieuwe manieren om uw doelgroep beter (en digitaler) van dienst te zijn. Durf als mkb-bedrijf kritisch naar uw eigen visuele identiteit te kijken en blijf voorop lopen in de digitale wereld.
Marvin van der Made
Strategie en Advertising
marvin@madedigital.nl
+31 6 3401 4860